Jumaat, 6 Februari 2009

TQ...TQ...TQ.....


Salam....

Rasa best jer biler dapat penghargaan biler tolong orang nier....kadang-kadang ucapan TQ, Mekacih, timer kasih dan sewaktu dengannya dapat memotivasikan kita untuk jadi yang paling terbaik berbanding yang baik. Pujian yang menggunung rasanya semua orang akan harapkan dan mahukan...bezanya cume samada orang tu akan jadi riak dan sombong atau akan berusaha dengan lebih keras untuk mendapat penghargaan. Berbanding dengan orang yang ternama dan berada di dalam hati masyarakat, mereka memang sudah lali dengan pujian nier. Apak pernah cakap, orang biasa macam kita nier kalo uat macam-macam yang baik pun susah orang nak nampak...pasal kita bukan orang kaya atau berpengaruh (macam FELDA aku, golongan inilah yang selalu menonjol - selalunya orang kuat berpolitik nier la)....kadang-kadang apa yang mereka cakap atau pandangan mereka terhadap sesuatu perkara adalah lebih bodoh dan sia-sia berbanding kita. Ikut logik sendri tanpa ada fakta yang bernas.

Kadang-kadang tu mak bapak jer banyak cakap, tapi generasi anak x berjaya pun. Belajar tinggi-tinggi pun pasal masuk kolej...berbaloikah? Diaorang banyak duit bole la uat macam tuer...kerana terlalu sibuk menjaga tepi kain orang...anak sipulan nier keje x elok la, keje x tetap la...padahal diaorang x pernah tanya pun tuan punya badan tentang hal ini...perkara nier memang membuatkan orang meluat..tapi nak uat camner, mengalah jer la.....Aku pun pernah cakap kat Apak ngan Mak, kalo orang uat perception sendri terima jer la...kita bukan orang berpengaruh.....fitnah atau cakap yang mengaibkan kita nier kadang-kadang x guna juga jika melawan kalo x betulnya, jalan terbaik Iyer kan jer la statement yang diaorang keluarkan.....Janji kita dapat mengawal kemarahan kita nier......

Baru sekarang, aku dapat rasa penghargaan yang aku terima adalah benar-benar ikhlas dari beberapa orang yang bernama manusia. Selalunya, sumer nya adalah plastik...maybe perasaan aku nier yang x bole terima pujian...tapi skang aku kena belajar...belajar untuk terima pujian.....Ya ALLAH, aku memohon perlindungan-MU agar puji-pujian ini tak menjadikan aku riak dan takbur serta lupa diri. ENGKAU bukakanlah hati aku ini untuk bekerja dengan lebih keras dan menjadikan aku seorang khalifah yang berjuang ikhlas ke Jalan-MU...Amin....

Tiada ulasan: