Rabu, 18 Februari 2009

Selagi bernafas.....

Penghargaan merupakan satu nikmat dari ALLAH SWT...

Pendek kata, sebelum tutup mata...keje...keje...keje...Camtu la biler dah keje nier. Dan aku percaya setiap keje yang kita buat tuer mesti ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Aku sendiri yang telah berpengalaman keje kat bermacam-macam bidang nier, x kira la gomen atau swasta...aku rasa keje gomen la yang paling secure...secure dari segi kebajikan n in term of time allocation. Aku masih ingat, masa keje ngan UMW Toyota dulu...setiap jam bekerja tu terasa sangat la berat....kadang-kadang sampai aku merasa letih yang teramat sangat (antara simptom yang berlaku adalah selalu terlupa "kadang-kadang baju pun berbutang panjang sebelah..hahaha", tido awal dan xder mood nak makan kat luar ngan member2...hahaha).

Dulu masa tanam anggur sementara nak tunggu konvo diploma merasa gak la keje uat platform buah sawit...nak uat camner, orang susah la katakan...nasib baik la aku x merokok....xkan nak harap duit mak bapak jer...hehehe...tu pun x lamer, dalam sebulan jer...aku sendiri lebih suka berdiri atas kaki sendiri tanpa mengharapkan ehsan orang lain. Masa belajar kat UiTM Terengganu ngan Perlis ari tuer pun aku bekerja gak...berniaga...hehehe. Kat Terengganu aku lebih dikenali sebagai penjual nasi lemak dan karipap panas...hehehe..sebut saja nama Bob, semua orang kenal (sapa belajar kat sana tahun 2000-2003 mesti kenal aku). Selain itu, aku juga menjual baju2 uitm, jurujual makanan ringan di bilik dan macam-macam lagi la. Kalo korang nak tau, dengan duit tuer la aku mampu beli Nokia 3210....kira tuer la HP yang paling canggih ketika tuer selain Sagem dan Alcatel..hehehe. Kat Perlis perkhidmatan aku lebih kepada servis komputer dan menjual perkakasan komputer. Ada gak la amik ngajo tuisyen kat umah sewa...tu pun x lamer (ngajo anak kakak siam yg bukak kedai makan depan umah aku...hehehe).

Sejarah keje aku ngan Gomen plak, firstly adalah sebagai cikgu ganti org bersalin kat Sek Ren Gelanggi 2 lepas abis diploma, pastu Pensyarah English kat ILP Kuala Langat (tu pun kontrak) bulan 7 - 12, 2 tahun lepas. Awal 2008 aku secara rasmi menjadi cikgu sek men plak (kontrak gak)...hehehe (kalo tengok la aku nyer latar belakang nier memang sesuai ngajo budak...x tau la) Lama gak aku kat Lepar...kira-kira 7 bulan gak la...hinggakan aku rasa dah sebati duk kat sana....dan start dari 1 Ogos 2008 aku secara rasmi menjadi Penolong Pendaftar N41 @ Assistant Registrar (kata omputeh)...hehehe. Keje nier kalo kat kementerian lain namanya Penolong Pengarah @ Pegawai Tadbir. Kat IPTA jer nama dier camnier. Kira bos bahagian la....Maybe Allah SWT makbulkan cita-cita aku masa kecil dulu..pernah cikgu Fauziah (Sek Ren Sg Tekam Utara) tanya apa cita2 aku...aku pun cakap, aku nak jadi bos...hehehe...sumer bdk2 gelak kan aku....nah sekarang dah terbukti.....betul x?

Keje nier memang agak mencabar, jenis kena pikir pakai otak...tangan x gerak pun...pastu bagi arahan pada EO (pegawai eksekutif)....EO plak yang bg direction pada kerani...(tapi EO bwh aku satu tempat kosong ntah biler la dapat gantinyer...sorang lagi plak, tengah sarat mengandung....bln 3 nier bakal bercuti panjang ler...so nak x nak, kena la aku handle.....pikir ngan delegate tugas pada kerani.....alahai...berat jer aku rasa....satu keje dah abis, datang plak keje yang baru...baru nak bernafas...dah kena gi meeting sana dan sinun.....Tu la pasal aku letak tajuk entri selagi bernafas......maknanya selagi kita idup nier.....keje...keje....cari rezeki yang halal...in the future?.....Who knows.............Wallahualam....

Tiada ulasan: