Khamis, 20 Ogos 2009

Cerita Ramadhan

Bulan Ramadhan sememangnya merupakan satu bulan yang ditunggu-tunggu oleh semua orang. Bulan yang boleh digunakan sepenuhnya untuk menambahkan ibadah dan dijanjikan pahala yang berlipat kali ganda. Apabila bulan Ramadhan, kita dapat lihat manusia berlumba-lumba untuk beribadah kepada Allah SWT dan ini dapat dilihat apabila masjid penuh dengan muslimin dan muslimah untuk bertarawikh bersama-sama. Sembahyang Sunat Tarawikh merupakan ibadah yang menjadi perkara wajib bagi seseorang muslim di bulan Ramadhan ini.

Begitu juga aku, aku suka akan bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan dalam hidup aku sesuatu ANUGERAH dari Allah SWT. Dari belajar sampai la sekarang, bermacam jenis puasa telah aku lihat orang lain buat dan pernah aku praktikkan....hehehehe...bukan semua tau.....

Masa kecil - Puasa sekerat-sekerat.

Puasa ini biasanya dipraktikkan untuk mempersiapkan diri @ latihan praktikal bagi umur 7 @ 8 tahun belajar puasa. Kanak-kanak kan berbuka lebih kurang kul 12 tengahari, tapi kadang-kadang boleh dipanjangkan sehingga pukul 2.....hehehehe. Bagi yang mungkin berpuasa penuh, ganjaran wang tunai disediakan oleh ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak mereka berpuasa.

Masa Remaja - Puasa (Puas aaaaaa berlakon)

Puasa ini biasanya dipraktikkan bagi yang jenis x tahan @ x bangun sahur. Bila perut pedih, macam-macam boleh berlaku. Sumber air utama tentunya bilik mandi (dgn teknik mandi hampir 1/2 jam) @ buat-buat berkumur...hehehehe. Sumber makanan tentunya tong biskut yang diletakkan di bawah katil dan almari baju. Bagi perokok tentunya, ladang-ladang kelapa sawit menjadi saksi dosa yang dilakukan. Bila balik umah, berlakon mcm puasa dan tentunya orang pertama yang menanti juadah untuk berbuka.

Masa Muda - Puasa Nyang Nyang Yok

Lebih kurang mcm puasa masa remaja, tetapi puasa ini lebih bersifat kurang ajar dan jenis x tau malu...hehehe. Kedai Mamak merupakan target utama hampir setiap hari disamping menggunakan senjata sulit supaya tidak dikenali (memakai helmet dan memakai topeng Amuk...hehehe). Bila balik kerja, buat-buat bodoh dan siap beli juadah berbuka utk anak bini, bila berbuka jamah sikit jer, katanya nak utamakan keluarga padahal dah kenyang melantak kari kambing....hehehehe.

Masa Dewasa - X Sedar Puasa

Puasa ini biasanya dipraktik bagi mereka yang pelupa (@ buat2 lupa). Kadang-kadang hari pertama kul 8 pagi bancuh kopi sambil cicah biskut jagung. Bila terkantoi, ckp aku lupalah, ye ke puasa?, masuk bulan Ramadhan ker? dan mcm2 lagi la...hehehe.

Menda-menda camnier la kita kene jaga selalu....betul x?....kalo terasa, mohon maaf...hehehe

2 ulasan:

Cikgu Jang .. berkata...

dah besar panjang, kalau puasa yang yuk...lagi,.....popalih awok...

BOB @ FADIL berkata...

Hahahaha, koi tetinggal perkataan la....cuba tengok balik...Kalo puasa zaman kana-kanak tuer ada la koi praktikkan, kalo hok remaja smpai dewasa tu xder la koi ngikutnya...hehehehe. Ghodong-ghodong ramai lauat camtuer...