Selasa, 27 Oktober 2009

Cerita Pasal Exam (Siri 1)

Persediaan yang rapi sesungguhnya akan membuahkan hasil. Sikap malas dan tidak ambil kisah sesungguhnya selalu menjadi duri dalam daging bagi remaja melayu khususnya golongan pelajar. Sikap "janji pass @ cukup2 mkn dah la" perlulah di kikis dari dalam diri mereka.

Esok pelajar2 UiTM akan mula menduduki peperiksaan akhir untuk semester. Pada ketika ini, mungkin mereka telah merancang strategi yang rapi dan menghafal serta mempraktikkan apa yang telah dipelajari sepanjang satu semester ini. Penghuni kolej Sempana Riau tidak terkecuali. Sejak dari semalam, di bilik study dan bilik2 aku lihat dah ramai buat study group. Ada juga yang suka study bersendirian...hehehe...lebih senang menghafal kut.

Teringat masa aku belajar dulu. Memang waktu dan detik menjelang exam menjadikan aku sangat x tentu arah sehinggakan nak makan pun dah x berselera (kalo paper yang killer la). Study dalam group memang susah nak masuk dalam kepala. Biler study dalam group nier, upacara mkn2 dan mengumpat sudah tentunya menjadi matlamat utama. Tapi biler belajar sensorang, kiter meletakkan diri kita dalam keadaan "stress" baru la ilmu senang masuk. Kalo dedulu, aku suka membuat mind mapping dan nota shorthand (org lain memang susah nak paham, kalo potostat pun). Nota2 yang ditulis di atas kertas A4 yang dilipat kecil2 tersebut biasanya akan aku sediakan lebih awal dan upacara me"memorized"kan dalam otak akan aku lakukan 2 @ 3 hari before final exam paper tersebut.Teori aku, lelaki akan mudah mengingat dalam masa singkat dan dalam keadaan stress (hehehe, dari pemerhatian dan pengalaman aku la).

Jika esok hari merupakan hari exam, biasanya aku akan tido awal (seawal 10 mlm). Pada pukul 3.00 pagi, aku akan bangkit kembali untuk menghafal nota2 tersebut. Ckp pensyarah aku, otak akan lebih segar bila kita study awal2 pagi ni. Aku masih ingat, masa Diploma di UiTM Terengganu dulu, kami suka mengemukakan soalan2 berkaitan subjek pada kwn2 sebilik sebelum tido. Memang stress biler kwn kiter tau jawapannya...hehehe. Tapi benda tuer la selalunya membantu kita untuk mengingati kembali apa yang di baca. Aku juga suka membuat short font dan selalunya akan di hafal seperti membuat ayat2 yang lawak dan mudah untuk aku ingat (biasanya ayat mengutuk kwn2...hehehe).

Bila nak ke tempat exam, pembawaan nota dan menghafal sepanjang perjalanan seperti sudah menjadi kemestian pada pelajar (boleh ingat ker? hehehe). Lagi satu, biasanya akan ada hint @ soalan spot sehari sebelum peperiksaan berlangsung. (mana member2 dapat, aku pun x tau). Kadang2 menjadi, kadang2 x masuk lagi. (memang kena maki la bdk yg bagi soalan spot tersebut...hehehe). Tapi bila yang di spot masuk, bukan main gembira la hati...hehehe

Biler difikirkan memang banyak kisah2 lucu dan sedih berkaitan exam nier, nak tau lagi? tunggu siri 2....adios.....

Tiada ulasan: