Jumaat, 6 November 2009

Petai

Kenyang la bdk nier makan petai tersebut....

Salam

Petai...ada orang suka makan dan sebaliknya. Aku x terkecuali antara golongan yang suka makan petai. Paberet aku adalah Sambal Tumis Petai, x kira la isi udang ke, sotong ke, bilis ke dan sebagainya. Tapi aku x berapa suka petai yang di makan secara ulam...hehehe

Dulu2, aku selalu main-main bawah pokok petai belakang umah Makcik Jah (tepi sungai). Aku suka main bunga petai (macam mikrofon..hehehe). Bila time petai berbuah selalu tengok orang panjat pokok tersebut, punyalah tinggi. Nasib baik aku x pandai panjat pokok kalo x mesti kena paksa panjat pokok tersebut. Bila dah makan petai nier, korang prepare la ngan kesan sampingan yang biasanya terlalu busuk...hehehe. Mau dari segi bau mulut dan bahan "buangan"..hehehe. Yang paling sakit hati tentunya apabila mendapati kesan peninggalan pemakan petai yang masih mempunyai kesan yang sukar di hilangkan oleh air sahaja....hehehe

Kalo di Jerantut, di pasar market selalunya ada makcik yang akan jual jeruk petai (di dalam bekas nata). Memang pior...camner la diaorang buat dan kalo makan ngan nasi dan kicap memang sedap. Bila balik jerantut, aku selalu beli jeruk petai tersebut. kat Segamat nier pun ada gak biasanya ada staf aku bawak dari rumah. Makan kat opis...hehehe

Semalam dapat e-mail gambor budak dan petai yang di antor kawan aku (gambar di atas), punyer la beso....x sangka betui, sungguh menakjubkan ciptaan Illahi...teringin betui aku nak makan petai besor terbabit. Umah sesapa ada petai sebesar tersebut jangan malu-malu jemput aku sekali....hehehe...adios....

Tiada ulasan: