Rabu, 6 Mei 2009

Revolusi.....


aku keliru menjadi buntu
arah yang ingin ku tuju
rasa resah ku
kian celaru
dengan ilham ku tempuh
aku cuma mahukan
bayangan resah ku akan hilang
tapi keadaan memaksa
menghadapi semua
Inikah revolusi
atau hanya ilusi
bagaikan mimpi jadi realiti
Rasional diriku
rasional dirimu
penentu masa
masa depan ku
adakah masa
menjadi punca
diriku dalam dilema
benarkah anjakkan paradigma
susuli ku terima
aku cuma mahukan
bayangan resah ku akan hilang
tapi keadaan memaksa
menghadapi semua

Itulah bait-bait senikata lagu Bunkface. Ringkas tapi sangat relevan, aku rasa bukan untuk diri aku jer bahkan semua orang kat dunia nier. Adakah kita dapat menerima perubahan yang berlaku kat dunia. Bukan aku maksudkan dunia semakin moden dan maju jer, tapi dari segi pemikiran dan gerakan sosial yang berlaku disekeliling kita. Kaum Hawa menjadi semakin berani, Kaum Adam menjadi semakin takut.

Berani Kaum Hawa - keluar umah tanpa bagitau mak ayah, kuar ngan jantan bukan muhrim, pakai baju nampak pusat dan berseluar pendek, tayang rambut siap kaler2 lagi, tipu mak ayah, melakukan perkara terkutuk & berani bunuh orang (gugur n bunuh bayi)

Takut Kaum Adam - Takut untuk sembahyang, Takut ngan org pakai kopiah (karkun) utk ajak pegi masjid, Takut nak belaja tinggi2 (psl merasakan diri mereka bodoh), Takut ngan Polis (psl isap dadah), Takut kena belasah ngan org ramai (psl rogol anak org n ragut beg tgn org), Takut utk x buat benda jahat (nanti kena perli ngan kwn2 kononnya x matured), takut pada mak ayah (kononnya x berjaya menjadi seperti diharapkan mereka)

Tapi kita nier sebagai manusia, memang dah x bleh lari dari semua nier....percayalah, memang dah terbukti (Hasil kajian aku sendiri)....Jgn Mare kalo korang terasa.....

Tiada ulasan: