Sabtu, 24 April 2010

Ketagihan laman sosial maya (Muka Buku)


FENOMENA Muka Buku @ Facebook menyerap dengan pantas dalam masyarakat di seluruh dunia. Sejak enam tahun lalu, pelbagai peringkat lapisan masyarakat daripada kanak-kanak, remaja, orang dewasa mahupun warga emas, ahli-ahli politik dan selebriti tidak ketinggalan mengikuti arus kemajuan teknologi maklumat yang menjadi trend pada masa kini.

"Ketagihan boleh dikenal pasti apabila terbentuknya satu jadual atau proses pelaziman seseorang itu tidak dapat berpisah dengan sesuatu tabiat yang wujud akibat pengaruh atau pancingan.

"Manusia mudah dipengaruhi oleh faktor psikososial iaitu mengikut arus yang berlaku dan mereka percaya sekiranya mereka tidak terbabit, mereka dianggap kumpulan yang ketinggalan dan membosankan," jelasnya yang mengganggap sistem itu sebagai tidak rasional.

Untuk membaca selanjutnya sila layari www.kosmo.com.my

Aku pun sama semakin hari semakin ketagih dengan facebook nier. Tambah pulak aku suka kutuk member-member lama. Kadang-kadang bila log in tuh rasa macam kejap jew nak bukak sebab nak tengok apa yang patut, sekali berjam2 plak berfacebook nier... wakakaka. Walau apapun FB nier memang Syok, x mcm friendster.....