Rabu, 3 Februari 2010

Kursus Kenegaraan BTN di Kem Bumi Jati, Shah Alam

Kem Bumi Jati, Jalan Kebun Shah Alam

Bilik aku......

Kumpulan aku kat dewan makan


Ada 3 ibu mengandung dlm group aku...kuikuikui

Salam

Dah lama aku x tulis blog nier...kuikuikui. Actually aku baru balik dari BTN di Kem Bumi Jati, Shah Alam. Kat mana? Actually ianya terletak di Jalan Kebun (Kalo nak gi Banting memang melintas depan jalan masuk ke kem nier). Aku berkursus selama 5 hari 4 malam (rasanya mcm 2 minggu..hehehe). Kat sini aku nak citer sikit2 aktiviti yang menarik sepanjang aku kat sana dari 28 Januari - 1 Februari 2010. sesi BTN nier adalah pegawai dari UiTM + Majistret/legal advisor.

28/1 - Bertolak ke tempat kursus, aku singgah kat Jementah amik ubat sikit kat Klinik Keluarga buat spare kut2 emergency. Sampai kat kem lebih kurang kul 2.00 petang terus register bilik dan daftar diri. Sampai bilik aku terus rehat + tido kat Bilik 1, Taqwa. Kul 5 dah kelam kabut psl ada briefing psl kursus. Dah stat pakai baju kaler putih n seluar itam (mcm bdk sek). Malam pembentangan kertas kerja 1 - tanah air. Memang boring sampai tetido aku..kuikui.

29/1 - Kul 5.00 dah bangun, ready utk solat subuh berjemaah. Abis jer Subuh dah kena berkumpul di dataran kawad. Untuk apa? belajo berkawad. Abis jer kawad, pegi sarapan pastu masuk balik dewan - dari pagi sampai ptg 3 kertas kerja dibentang - Rakyat, Kerajaan, Kedaulatan. Memang betul2 letih (brapa kali aku tetido pun x tahu la...kuikuikui). Malam plak dah pembahagian kumpulan, aku dapat kumpulan 2 - aku, faesal, burn, ilin, ain, yati, su, rahimah, zack dll (aku lupa la). Sesi ice breaking yang x leh lupa - Rumah saya besar..kuikuikui

30/1 & 31/1- Dah stat LDK, mcm2 aktiviti kena buat. susah sikit la aku nak tido, time2 gini - asyik kena tanya / bagi pendapat jer...hahaha. Petang plak lepas asar dah mcm2 aktiviti sukan kena buat - lari 2km n fitness test. Nak tau aku dalam kategori umur berapa? 50++ la...kuikuikui

1/1 - Hari last. Pepagi dah stat kena jawab exam. Abis jer exam acara kembara. Abis jer kembara dah siap2 utk Penutup plak. Skali dier tayang video2 psl erti perpaduan dan musibah2 yang dapat jika tidak bersatu. Kul 3.00 dah stat balik Segamat dan kami tertido sepanjang perjalanan kecuali Abg Usop driver....hehehe.

Kesimpulannya - kursus ini memang letih + masa kena tepat + mcm2 psl kenegaraan kita belajar + Konfem tido x lena...kuikuikui...adios.....

Tiada ulasan: